Werkbezoek ChristenUnie Glashorstschool inzake nieuwbouw

foto directie glashorst

Tonnis van Dijk en Aart van de Peut van de ChristenUnie zijn eerder dit jaar in gesprek geweest met Jan Bos (directeur) en Henk-Jan Ebbers (adjunct-directeur) van de Glashorstschool

zaterdag 01 maart 2014 13:54

In januari 2014 heeft de gemeenteraad van Scherpenzeel besloten een onderzoek te doen naar de beste locatie voor een nieuwe Glashorstschool. De keuzemogelijkheden zijn: (a) de huidige locatie; (b) een terrein op de hoek van de Marktstraat en De Dreef en (c) het speelveld op de hoek van de Willaerlaan en de Eikenlaan. Het schoolbestuur heeft zich al uitgesproken voor herbouw op de huidige locatie. Maar wat is de mening van personeel en ouders?

De fractie van de ChristenUnie vindt dat ook aan personeel en ouders moet worden gevraagd wat hun voorkeur is. Daartoe hebben zij een gesprek gevoerd met de directie van de school. Verder is ook een kleine enquête gehouden onder ouders van kinderen die de Glashorstschool bezoeken.

Mening schoolteam

Directeur Jan Bos zegt dat de school in 1904 op de huidige plaats is gebouwd. “Het zou toch wel heel erg jammer zijn als de Glashorstschool niet op deze historische plek zou blijven”. De bestaande school heeft volgens de directie een aantal voor- en nadelen. Uiteindelijk wegen de nadelen zwaarder. De school is niet erg functioneel; teveel ruimtes zijn niet goed te benutten. Desondanks geldt: “Goed onderwijs ligt niet aan het gebouw”. Een groot voordeel van de huidige school is het grote en overzichtelijke plein.

“Een school is ongelofelijk belangrijk voor de vitaliteit van een wijk”, zegt adjunct-directeur Henk-Jan Ebbers. Zo wordt het plein intensief gebruikt als speelterrein door kinderen uit de buurt. Ook allerlei sociale activiteiten kunnen in en rondom de school plaatsvinden. Het zou heel erg jammer zijn als de school uit de wijk verdwijnt. Een school aan de rand van het dorp zal daarvoor niet gauw worden gebruikt. Wel is een voordeel voor een school nabij De Breehoek, dat gymlessen vlakbij gegeven kunnen worden.

Beide heren zijn van mening dat de spreiding van de scholen belangrijk is. Wanneer de Bruinhorstschool gaat verdwijnen, dan moet aan de westzijde van het dorp wel een protestants-christelijke school blijven. En dan is de locatie van de huidige Glashorstschool ideaal.

Mening ouders

Aan een aantal ouders is ook de vraag gesteld naar welke locatie hun voorkeur uitgaat. Voor de ouders die in de Oranjewijk en in wijk De Wittenberg wonen is het antwoord heel duidelijk: op de huidige locatie. Wel is er een probleem voor wat betreft de parkeerruimte. Dat geldt vooral op momenten dat de school begint en uitgaat. Voor ouders die verder weg wonen telt het aspect bereikbaarheid zwaarder. Dan is een school nabij de Eikenlaan zeker geen optie en komt de locatie naast De Breehoek in beeld. Bovendien is het voor sommige ouders bij huisvesting op een andere locatie de vraag of ze hun kinderen nog naar de Glashorstschool zullen sturen of naar een andere school.

Conclusie ChristenUnie

Het personeel en de grote meerderheid van de gevraagde ouders geven aan dat herbouw van de Glashorstschool op de huidige locatie verreweg hun voorkeur geniet. Een groot voordeel is dat de school in een grote woonwijk is geïntegreerd. Sociale controle en sociale cohesie zijn daarbij belangrijk.