"Wat meer evenwicht in de raad kan geen kwaad"

Mariekedinsdag 25 februari 2014 19:33

"Je leeft niet alleen voor jezelf. Het woord 'samenleving' zegt toch genoeg? Ik geloof heel zeker dat wij mensen er zijn voor elkaar. Niet om het voor jezelf zo goed en zo aangenaam mogelijk te maken, maar ook om om te zien naar elkaar, elkaar te helpen en waar nodig op te komen voor de ander."

Aan het woord is Marieke van de Beek, kandidaat raadslid voor de ChristenUnie in Scherpenzeel. Op de lijst van de ChristenUnie staat zij op de tweede plaats, achter lijsttrekker Tonnis van Dijk. "De samenleving, de overheid doet zoveel om iedereen kansen en mogelijkheden te geven, daarvoor mag je best iets terug doen. Iedereen zal dat doen op een manier die bij hem of haar past. Voor mij is dat, dat ik mij inzet voor de plaatselijke politiek. Ik wil iets bijdragen, iets terug doen voor de samenleving, maar voel dat vanuit mijn geloof in God ook als een bijbelse opdracht. Er staat een prachtige tekst in de bijbel, die mij erg aanspreekt: 'Zet je in voor de bloei van de stad waarin je woont, want de bloei van de stad is ook jullie bloei.' Duidelijk, toch?!

"Natuurlijk, het is ook gewoon erg leuk om te doen. Als je het zou ervaren als een plicht, een opdracht, dan houd je het niet vol. Je moet het leuk vinden om je in heel diverse zaken te verdiepen en daar een mening over te vormen. Daarvoor heb je als fractie ook elkaar nodig. We vormen met elkaar een team, waarin ieder zijn eigen inbreng heeft. Dan is het ook fijn als je mensen met een speciale deskundigheid hebt. En die hebben wij!”

De ChristenUnie gaat de verkiezingen in met de oproep ‘Geef geloof een stem’. Dit refereert aan de drijfveer van de ChristenUnie politici; het geloof in de God van de bijbel. Maar dat niet alleen. Het is ook het geloof in mensen, geloof in de kracht van de samenleving, erin geloven dat wij met elkaar veel kunnen doen om ons dorp prettig, leefbaar en veilig te houden. Meer dan ooit staat de komende jaren het begrip ‘samen’ centraal. Bezuinigingen, een terugtredende overheid, we moeten dat niet zien als bedreigingen. Als we uitgaan van de kracht van de samenleving, als we kijken naar alles wat al gebeurt door verenigingen, vrijwilligers, mantelzorgers, stichtingen, dan kan er heel veel moois ontstaan.

Als het gaat over de ‘participatiesamenleving’ en de inzet van vrijwilligers, wordt al snel gedacht aan de vele veranderingen op het gebied van de zorg, die aanstaande zijn. Onderwerpen, waar heel zorgvuldig mee moet worden omgegaan en die de komende periode ook veel aandacht verdienen. Maar ook op andere terreinen moeten we meer aan de samenleving, aan de inwoners van Scherpenzeel overlaten. Denk aan het openbaar groen, of het thema ‘veiligheid’. De overheid kan het niet alleen. Het zijn dingen die iedereen aangaan, de inwoners vormen hierbij de oren, ogen en handen van het gemeentebestuur.

Marieke: “Daaruit ontstaan zeker ook weer mooie, waardevolle zaken. Als je op zaterdag samen met je bejaarde buurman even die struikjes in de groenstrook wat hebt gesnoeid, en je ziet hem de week daarop nauwelijks buiten, dan ga je toch even vragen hoe het met hem is?  Zo leidt het één tot het ander, en kan de noodzaak om dingen samen te doen ook de sociale structuur in de wijken versterken. Mooi toch?!”

De ChristenUnie heeft zich in de afgelopen periode opgesteld als een constructieve oppositiepartij. Marieke: “Wat nu in Den Haag gebeurt, dat doen wij in Scherpenzeel al drie jaar. Als de raadsvoorstellen goed zijn, ondersteunen wij die van harte. Ook denken wij graag mee over mogelijkheden om voorstellen nog beter te maken. Maar waar nodig zijn we kritisch, en als we niet mee kunnen gaan met een voorstel zorgen wij dat we dit goed onderbouwen. Recht doen aan alle betrokkenen, daar gaat het om in de politiek. Eenmaal in de raad zit je daar niet om je eigen achterban te vertegenwoordigen, maar om het goede te doen voor alle inwoners van Scherpenzeel!”

De ChristenUnie straks met twee zetels terug in de raad? Marieke: “Wij gaan ervoor! Een sterk christelijk-sociaal geluid in de raad is belangrijk voor ons dorp. Oog en hart voor ons dorp en alle inwoners, mensen die zich gedreven weten door hogere belangen dan persoonlijke, en vanuit dat ideaal zich inzetten voor Scherpenzeel.” …. “En ja, twee zetels zou ook mooi zijn, omdat er dan een jong, vrouwelijk raadslid bij komt. Dat mag ook wel, toch? Eerlijk is eerlijk, toen ik drie jaar geleden startte met het werk als commissielid trof ik daar toch voornamelijk grijze mannen aan. Natuurlijk, het moet gaan om de kwaliteit. Maar die kwaliteit is ook ruimschoots aanwezig onder de vrouwen in ons dorp. Iets meer evenwicht in de raad kan geen kwaad. De vrouwelijke benadering is soms net iets anders, dit kan tot verrassende inzichten leiden.” Lachend: “Dus ik reken op heel veel stemmers, die dit met mij eens zijn!”

Dit artikel is ook verschenen in de Scherpenzeelse Krant van 25 februari en op de website van de Scherpenzeelse Krant.