Regio FoodValley

topbanner-economie-944x390zaterdag 07 mei 2016 19:56

Op de raadsagenda staat o.a. de ontwerp-begroting van Regio FoodValley voor het jaar 2017. In Regio FoodValley werken de gemeenten Barneveld, Ede, Nijkerk, Renswoude, Rhenen, Scherpenzeel, Veenendaal en Wageningen samen op een groot aantal terreinen. Regio FoodValley stimuleert de samenwerking tussen overheid, onderwijs en ondernemers.

Met de universiteit in Wageningen en een groot aantal voeding-gerelateerde bedrijven hebben we een schat aan onderzoek, innovatie en bedrijvigheid in de regio. In de regio FoodValley wordt tevens samengewerkt op onderwerpen, die voor de individuele gemeenten te groot zijn om zelfstandig op te pakken (denk aan bijvoorbeeld de Jeugdzorg) of die betrekking hebben op de hele regio.

De deelnemende gemeenten betalen per inwoner een bedrag aan de Regio, waarmee het werk mogelijk wordt gemaakt. Graag maken we concreet wat deze samenwerking Scherpenzeel oplevert.

Een paar voorbeelden:

-De Regio zet zich in voor de aanleg van breedband-internet in het buitengebied.

- De problemen met fijnstof als gevolg van o.a. agrarische bedrijven stoppen niet bij gemeentegrenzen. In regioverband wordt hieraan gewerkt.

- Het project ‘FrisValley’, wat zich richt op verminderen van het alcoholgebruik onder jongeren, is een succesvol project van de Regio.

- De regio zet zich in voor verbetering van de verkeersituatie bij de brug in Rhenen en bij de aansluiting A30/A1. Dit is van groot belang voor onze Scherpenzeelse transportondernemingen.

Slechts een paar voorbeelden waaruit blijkt, dat we elkaar in de regio nodig hebben. Omdat er op gemeentegrenzen geen muurtjes staan.

Reacties op 'Regio FoodValley'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.