Grondstoffenbeleidsplan

Afval scheidendonderdag 22 september 2016 22:24

Bewust omgaan met ons afval. Dat is meer dan ooit nodig. Want afval is geen afval, maar grondstof. Grondstoffen worden schaars. Tegelijk verdwijnen dagelijks waardevolle, herbruikbare grondstoffen in de afvalverbranding. Dit moet stoppen om de aarde ook voor toekomstige generaties leefbaar te houden.

Om steeds meer grondstoffen uit afval te hergebruiken, is het nodig dat we ons afval beter gaan scheiden. Mensen moeten hiertoe worden gestimuleerd. Daarom stelt de gemeente Scherpenzeel het Grondstoffenbeleidsplan voor. Kort gezegd houdt dit in dat we gaan betalen per lediging van de (grijze) restafvalcontainer. Als u goed scheidt, belandt er minder restafval in de container, hoeft deze minder vaak te worden geleegd en betaalt u dus minder. Na een jaar op dit systeem wordt bekeken of wordt overgegaan op één ophaalronde per vier weken voor restafval. Als de hoeveelheid restafval ook daarna nog te hoog blijft, kan ‘omgekeerd inzamelen’ worden overwogen. Restafval wordt dan niet meer opgehaald, maar moet worden weggebracht naar een ondergrondse container in de wijk.

Alles in de grijze bak? Dan kan écht niet meer anno 2016. Waardevolle grondstoffen verbranden, dat wilt u toch ook niet?! De ChristenUnie fractie steunt het voorstel van harte. Wij zullen in de Raad pleiten voor een goede, aansprekende voorlichting. Daarnaast willen wij dat scholen de mogelijkheid krijgen om een GFT afval en plastic afval aan te bieden in de reguliere huis-aan-huis ophaalronde.

Want jong geleerd, is oud gedaan. Hier ligt de basis. Doet u mee?