Toekomst Permar

economie-schuldenAPR_4482zondag 15 mei 2016 13:00

In de raadsvergadering van 26 mei a.s. beslissen we over een voorstel dat tot doel heeft de Gemeenschappelijke Regeling Permar te ontbinden en over te gaan tot liquidatie van de Permar.

Permar is een Gemeenschappelijke Regeling, wat betekent dat een aantal gemeenten samenwerken. Bij de Permar werken mensen die vallen onder de WSW, de ‘sociale werkvoorziening’. Omdat de WSW is vervangen door de Participatiewet, is er geen instroom van nieuwe mensen meer. Er is voor de Permar in de huidige vorm geen toekomst.

De gemeente Scherpenzeel heeft een aantal mensen in dienst bij de Permar. De meesten van hen werken via de Permar in de groenvoorziening in ons eigen dorp. Het onderzoeksrapport over beëindiging van de Permar geeft aan dat het voor Scherpenzeel relatief eenvoudig is deze mensen rechtstreeks in dienst te nemen, zodat zij hetzelfde werk kunnen blijven doen.

Hoewel de kosten voor beëindiging nog niet helemaal duidelijk zijn, en er nog geen concrete plannen liggen hoe wordt omgegaan met het personeel, is onze fractie toch voornemens voor dit voorstel te stemmen. Hiermee nemen we namelijk een principe-besluit, waarna alle praktische zaken goed kunnen worden geregeld. De zorg voor de WSW-medewerkers, een kwetsbare groep, heeft uiteraard onze volle aandacht.

In de overige betrokken gemeenten wordt hetzelfde voorstel aan de raad voorgelegd.