Financiële situatie Permar

DSCN2052zondag 22 november 2015 22:15

De laatste tijd is Permar veel in het nieuws. Permar is een bedrijf, gevestigd in Ede, wat actief is in de sociale werkvoorziening. Nu de participatiewet er is, waardoor bedrijven mensen met een beperking in dienst moeten nemen, is er geen nieuwe instroom meer van werknemers voor Permar. Daarnaast heeft Permar te maken met subsidie die vanuit het rijk die de komende jaren steeds verder wordt afgebouwt. Permar kan nog steeds diensten aanbieden in het kader van de Participatiewet, maar moet dan wel een omslag maken. Doordat de vaste lasten doorlopen, de subsidie vermindert en de kosten niet mee dalen, lopen de tekorten van Permar sterk op.

Het totale begrote tekort in 2016 bedraagt € 2.347.000,-. Na maatregelen (de plannen zijn nog niet concreet) verwacht Permar dit tekort terug te brengen naar € 1.300.000. Voor Scherpenzeel, die met 8 mensen deelneemt aan Permar, bedraagt het begrote tekort in 2016 ongeveer € 10.000.

Adviesbureau Berenschot heeft op verzoek van een aantal deelnemers onderzocht hoe de tekorten in 2015 zo snel konden oplopen. Hier is o.a. uitgekomen dat de directeur de cijfers zelfstandig heeft aangepast voordat het dagelijks bestuur deze voor ogen kreeg. Daarnaast is vastgesteld dat Permar, vergeleken met collegabedrijven, niet slechter presteert. Dit betekent dat de tekorten structureel zijn. Hoewel Scherpenzeel slechts een paar mensen bij Permar aan het werk heeft, en daarmee financieel slechts voor 0,9% deelnemer is, hebben wij wel 20% stemrecht in Permar. Dit is net zoveel als de gemeente Ede. Financiële deelname en stemrecht staat dus niet in verhouding tot elkaar. Een advies van Berenschot is dit te wijzigen.

Op grond van de gewijzigde wetgeving en de situatie bij Permar beraden wij ons momenteel als gemeente op onze deelname in Permar. Hierbij moeten wij, als mede-eigenaar, ons bewust zijn van onze verantwoordelijkheid voor alle 800 medewerkers.