Amendement ChristenUnie voor handhaving subsidie peuteropvang op voldoende niveau

onderwijs-4023vrijdag 25 september 2015 15:50

Om de gemeente Scherpenzeel ook voor de langere termijn financieel gezond te houden, moet er worden bezuinigd. Bezuinigen betekent keuzes maken. Lastige keuzes soms. De tijd dat de gemeente nog wel eens leuke ‘extraatjes’ kon doen voor de inwoners, ligt achter ons.

Veel geld gaat op aan wettelijke taken, en van de niet-wettelijke taken is het vet inmiddels wel van de botten. Toch had het college nog een aantal onderwerpen gevonden, waarop kon worden bezuinigd. Eén van de voorstellen betrof het drastisch verminderen van de subsidie aan de peuterspeelzaal, waardoor De Minisoos niet meer zou kunnen blijven bestaan.

Onze fractie had daar behoorlijk moeite mee. Toen bleek dat in Den Haag plannen zijn voor een wijziging van de financiering van de peuteropvang, en ook nog eens bleek dat de uitkering van het rijk aan gemeenten in 2016 hoger is dan verwacht, hebben wij een amendement ingediend om in 2016 de subsidie op een voldoende niveau te handhaven.

Gedurende het jaar zal meer duidelijk worden over de plannen in Den Haag, en kan in overleg met de peuterspeelzaal worden bekeken wat dat voor ons betekent. Het amendement is aangenomen, zodat De Minisoos in 2016 haar belangrijke werk voor de peuters kan voortzetten.