Raadsvergadering 27 oktober 2011: GVVP en Plan Zuid

donderdag 27 oktober 2011 18:57

Inleiding

De raadsvergadering van oktober kende vier hoofdonderwerpen. In de 1e plaats was daar het GVVP, het gemeentelijk verkeers- en vervoersplan. In de 2e plaats lag er een voorstel rondom de toekomstige ontwikkelingen in Plan Zuid. Het 3e onderwerp betrof de Regio Food Valley en het 4e de financiële rapportage t/m augustus 2011. De eerste twee onderwerpen wil ik kort bespreken

 

Het GVVP

Het GVVP beschrijft het beleid en de planvorming van de gemeente voor de komende 5 jaar (2012 – 2016) op het gebied van verkeer en vervoer in ons dorp. Het plan bevat nog weinig concrete, uitgewerkte onderwerpen, maar geeft wat de gemeente wil bereiken. De fractie van de ChristenUnie noemde het GVVP dan ook de Gemeentelijke Verkeers- en Vervoers Problemen. In veel gevallen moet nog nader onderzoek worden verricht om tot oplossingen te komen. Met een aantal andere fracties samen waren wij van mening dat naast allerlei plannen er ook daadwerkelijk een aantal zaken moeten worden uitgevoerd in 2012. Via een amendement is het college van B&W opgedragen ombegin volgend jaar met een concreet plan te komen, waarin o.a. de volgende onderwerpen:

  • Vergroten van de veiligheid voor voetgangers en fietsers bij het oversteken van de centrumroute Stationsweg – Dorpsstraat – Oosteinde, met name bij het oversteken;

  • Vergroten van de veiligheid op het knooppunt bij de NH kerk;

  • Extra parkeervoorzieningen in de wijken.

 

Belangrijk onderdeel behoort volgens de ChristenUnie ook te zijn de ontsluiting van het zuidelijk deel van Scherpenzeel. Dat betreft met name de nieuwbouw in Plan Zuid. Wanneer de ontsluiting gaat via de Vijverlaan, de Nieuwstraat en de Hovenierslaan, dan wordt uiteindelijk de centrumroute nog drukker dan die nu al is. Overwogen moet of daar niet een alternatief voor is.

 

Een derde punt wat de Christenunie van groot belang vindt is het sluipverkeer dat met name tijdens de ochtendspits door het dorp plaatsvindt. Via een motie heeft de raad het college opgedragen om een proef uit te voeren in 2012, waarbij gedurende de ochtendspits het sluipverkeer wordt geweerd. In een eerder stadium had de ChristenUnie al eens voorgesteld om daartoe ’s ochtends een gedeelte van het Oosteinde af te sluiten voor inkomend verkeer (behalve voor de aanwonenden).

 

Ontwikkeling van Plan Zuid

Het college heeft aan de raad voorgesteld om in eerste instantie maar een kleiner gebied in Plan Zuid verder uit te werken dan oorspronkelijk de bedoeling was. Dat betreft het oude Heijhorstterrein, de kwekerij van Stuijvenberg, de woningen aan de Vierzinnen, de gronden ’t Voort (de gronden tussen de Koepellaan en de begraafplaats) en het voormalige Wetro-terrein. Een groot deel van deze gronden is in eigendom van de gemeente. Daardoor kan de gemeente ook maximaal sturen in de totstandkoming van bouwplannen voor nieuwe woningen.

 

Naar onze mening is het riskant om uit een groot gebied een klein deel (een postzegel zoals dat werd genoemd) te ontwikkelen, terwijl er geen goede visie aan het totale gebied ten grondslag ligt. De complete oppositie maakte zich sterk om eerst een goede planologische visie op het totale gebied te hebben, inclusief een goed beeld van de ontsluiting van het gebied. Vervolgens kunnen dan delen van het totale gebied verder worden ontwikkeld. Na enig heen-en-weer gepraat ging ook de coalitie mee in deze mening. Raadsbreed werd dan ook een amendement aangenomen, waarin het college werd opgedragen deze planologische visie te ontwikkelen, voorafgaand aan een stedebouwkundig inrichtingsplan van deelgebieden. De Raad ging akkoord met de verdere ontwikkeling, zoals voorgesteld door het college.

 

 

Tonnis van Dijk                                                                                                       9 november2011

 

Labels

« Terug