Raadsvergadering 24 januari 2011: Coalitieakkoord en installatie wethouders

maandag 24 januari 2011 22:02

Inleiding

Gemeentebelangen Scherpenzeel (GBS) en de SGP hebben in de periode december/januari een coalitieakkoord opgesteld. Daarin staan de zaken benoemd die de nieuwe coalitie de komende periode wil realiseren. Als titel kreeg het mee “Verfrissend besturen”. In de raadsvergadering van 24 januari is dit akkoord besproken. Een samenvatting van de bijdrage van de ChristenUnie wordt hier gegeven. Verder worden enkele opmerkelijke uitspraken uit het debat genoemd. Ook wordt kort ingegaan op de installatie van de nieuwe wethouders.

Debat over het coalitieakkoord

De bijdrage van de ChristenUnie aan het debat bevatte drie onderdelen:

1.Een kritische noot over het proces van coalitievorming.

2.Een beoordeling van de grote lijnen van het coalitieakkoord.

3.Een aantal vragen en opmerkingen over een aantal onderdelen van het akkoord.

1. Het proces van coalitievorming

Op 3 december had de fractie van de ChristenUnie een oriënterend gesprek met GBS. Een week na dat gesprek kreeg de ChristenUnie te horen dat aan dat gesprek geen vervolg werd gegeven. Reden (citaat): “….. omdat er net wat minder inhoudelijke overeenkomsten waren dan met de andere drie partijen.” Tot nu toe is ons, ook niet na aandringen bij de lijsttrekker van GBS, niet duidelijk gemaakt wat die verschillen zijn. Uiteindelijk is alleen verder gesproken met de SGP, omdat de andere partijen niet wilden of werden uitgesloten. In het debat is aan de fractievoorzitter van de SGP nadrukkelijk gevraagd waarom zij niet op het idee waren gekomen om de ChristenUnie in de besprekingen te betrekken. Daarop kwam geen duidelijk antwoord. De conclusie die de ChristenUnie tijdens het debat trok was dat de SGP daar niet eens aan had gedacht! En dat, terwijl nadrukkelijk in het verkiezingsprogramma van de SGP staat (citaat) “Het is nodig dat het college kan rekenen op een ruim politiek draagvlak in de gemeenteraad.” Het resultaat wat zij nu hebben bereikt: een meerderheid van 7 tegen 6. Dat kun je naar onze mening niet een breed draagvlak noemen.

2. De grote lijnen van het coalitieakkoord

Er is nu een geheel nieuwe coalitie tot stand gekomen. GBS is nieuw en heeft zich vooral geprofileerd door zich af te zetten tegen de bestaande coalitie van DS/PvdA, VVD en ChristenUnie en met name tegen het college. De SGP was sinds de vorige verkiezingen in de oppositie. Dan verwacht je van een coalitieakkoord dat er veel nieuwe dingen in staan. Zeker als de titel “Verfrissend besturen” is. Maar wanneer je het akkoord kritisch doorleest kom je wat dat betreft bedrogen uit. In de inleiding is dat ook benoemd via de zin “Wat niet genoemd is, willen wij in eerste instantie zo houden.” En dat is heel veel. Te denken valt aan jeugdbeleid, sociale zaken en minimabeleid, handhavingsbeleid, agrarische sector, bibliotheek, etc. Het is dan ook niet verwonderlijk dat wij het met 80 ã 90% van de inhoud van het akkoord eens kunnen zijn.

Een tweede opvallend kenmerk is de toonzetting van het akkoord. Ook daar in veel gevallen een zich afzetten tegen de vorige coalitie. Twee voorbeelden. In een alinea over de relatie tussen college en raad staat “Wij werken op basis van vertrouwen. Daar wordt iedereen beter van.” Naar de mening van de ChristenUnie was die vertrouwensrelatie er in het verleden ook. De passage in het coalitieakkoord suggereert dat het anders was. Een tweede voorbeeld. In het programma Financiën staat: “Wij zorgen ervoor dat de financiën van onze gemeente op orde komen.” Eigenlijk is dit een zeer misleidende zin. Wat is namelijk het geval. De begroting voor de jaren 2011 t/m 2014 vertoont een positief saldo, zonder extreme verhogingen van de belastingen. Zelfs na verwerking van het nieuwe Haagse regeerakkoord is dat het geval. In de tweede plaats heeft de gemeente een eigen vermogen van 22,5 miljoen Euro. Bovendien heeft de gemeente ruim voldoende weerstandsvermogen om eventuele risico’s af te dekken. Wat wil een nieuw college nu nog meer?

3. Een aantal onderdelen van het akkoord

Een element dat nadrukkelijk is benoemd is om burgers en bedrijven eerder bij nieuw beleid te betrekken. Wij zijn het daar mee eens. In de afgelopen periode zijn daartoe ook al enkele stappen gezet. Een mogelijkheid daartoe is om in commissievergaderingen meer ruimte te geven aan burgers, bedrijven en verenigingen.

Een tweede element die wij toejuichen is om de communicatie tussen de inwoners van Scherpenzeel en het bestuur te verbeteren. Bovendien zouden burgers en bedrijven eerder geïnformeerd moeten worden over nieuwe ontwikkelingen. Wij wachten de voorstellen daartoe af.

De nieuwe coalitie wil streven naar het verbeteren van de exploitatie van ‘De Breehoek’. Ook daarmee zijn wij het eens; echter dat had de ChristenUnie (en ook andere partijen) ook reeds aangekaart bij de laatste begrotingsvergadering.

Een derde opvallende element uit het akkoord betreft de gemeentelijke herindeling. In het akkoord staat beschreven dat het nieuwe college het besluit van de Rijksoverheid met volle overtuiging zal uitvoeren. Een referendum, zoals door GBS bepleit, wordt in het akkoord niet genoemd. En hier doet zich een nieuw fenomeen voor. Tot nu toe was in de Scherpenzeelse raad alleen het CDA (en later ook de Groep Van Es/van de Glind) tegen een fusie. Dat betekende 9 raadsleden voor en 4 tegen RSW. Nadat enkele fracties nadrukkelijk aan de nieuwe fractievoorzitter van GBS hadden gevraagd wat hun standpunt is, kwam er het antwoord: wij zijn voor! Dat betekent dat nu 11 van de 13 raadsleden voor een fusie RSW zijn.

Benoeming en installatie nieuwe wethouders

Namens de coalitie werden twee nieuwe wethouders door GBS en SGP als kandidaat naar voren geschoven. De heer Van de Glind was kandidaat namens GBS en de heer Vreeswijk namens de SGP. Met betrekking tot laatstgenoemde doet zich voor de eerste keer in Scherpenzeel de situatie voor dat de wethouder niet in Scherpenzeel woont. De heer Vreeswijk komt namelijk uit Dodewaard en is daar ook 6 jaar wethouder geweest.

De schriftelijke (geheime) verkiezing leidde tot het volgende resultaat: de heer Vreeswijk werd gekozen met 13 stemmen voor (unaniem), de heer Van de Glind met 8 stemmen voor, 3 tegen en 2 blanco. De uitslag van de verkiezingen gaf zo ook een niet mis te verstaan signaal af aan de beide nieuw benoemde wethouders.

Beide nieuwe wethouders werden vervolgens door de burgemeester beëdigd.

Doordat de heer Van de Glind raadslid was, moest vervolgens in die vacature worden voorzien. Voor de fractie GBS werd vervolgens mevr. L. Voortman-Visser beëdigd door de burgemeester.

Tonnis van Dijk 28 januari 2011