Raadsvergadering 29 juni 2011: Huisvesting, ingebruikname villa

zaterdag 09 juli 2011 21:48

Inleiding

De tweede raadsvergadering in juni omvatte tien raadsvoorstellen van het college. Daarvan werden er vijf via een hamerslag afgedaan. Dat schoot dus mooi op. Vervolgens werd er bijna twee uur gediscussieerd over de aanpassingen van de villa bij het gemeentehuis. Belangrijk waren verder de inrichting van de begraafplaats Lambalgen en de tussentijdse financiële rapportage. De vergadering was pas na het middernachtelijk uur afgelopen.

Gebruik van de villa als onderdeel gemeentehuis

Nu de RSW-gemeente niet door gaat zullen de Buitenplaats en de bijbehorende villa langer in gebruik blijven als gemeentehuis. Daarom moet de villa aangepast worden, opdat daar nuttig gebruik van kan worden gemaakt. Kosten circa € 160.000 voor o.a. airconditioning, schilderen, nieuwe CV, inrichting en aankleding, etc. Voor de raad was dit geen probleem. Het personeel moet een goede werkplek hebben. Wel een probleem was dat het college geen lift wilde plaatsen, in tegenstelling tot het advies van de ondernemingsraad. Na lang discussiëren (sommige sprekers kwamen wel 7 keer aan het woord) kreeg het college de opdracht om een voorstel voor het plaatsen van een lift te maken. Verder wilde Gemeentebelangen dat het dak van de villa werd geïsoleerd en opgeknapt (kosten € 60.000) en dat zulks moest gebeuren binnen het totale budget van € 160.000. Dat kan natuurlijk niet en hun motie was dan ook kansloos.

Begraafplaats Lambalgen

Zoals bekend wordt de begraafplaats Lambalgen in de toekomst uitgebreid. Het college heeft onderzocht of het aantal graven binnen dat nieuwe gedeelte ook groter kon worden dan de geplande 634. Dat bleek het geval te zijn. Met een extra krediet van € 40.500 kunnen ruim 200 extra graven worden gerealiseerd. Dat betekent dat de capaciteit voor circa 15 jaar voldoende is. De ChristenUnie heeft van harte ingestemd met dit voorstel. Groot voordeel is dat het ruimen van graven de eerste 15 jaar niet aan de orde is. De VVD wilde die mogelijkheid wel openhouden, maar met name SGP en ChristenUnie waren daar tegen.

Financiële rapportage januari tot half mei 2011

Het college heeft de uitgaven over de eerste 4½ maand van dit jaar afgezet tegen de in november aangenomen begroting. Tegelijkertijd heeft het college een aantal voorstellen voor personeelsuitbreiding in het raadsvoorstel meegenomen. Kosten maar liefst € 120.000. In totaliteit is het resultaat over deze periode € 370.000 negatief! Opvallend bij de discussie was dat bij herhaling de schuld van dit negatieve resultaat in de schoenen werd geschoven van het vorige college. In de ogen van de fractie van de ChristenUnie een schandelijke opstelling. Zo is de begroting vorig najaar o.a. goedgekeurd door de toenmalige coalitie, maar ook door de SGP-fractie; was de meerjarenbegroting positief en was de provincie Gelderland vol lof over de Scherpenzeelse begroting. Naar onze mening is het college van GBS en SGP verantwoordelijk voor de uitvoering en geeft het geen pas om de schuld aan een vorig college te geven. Dat is dan ook naar voren gebracht tijdens de raadsvergadering.

Tonnis van Dijk

8 juli 2011