Lezing wethouder Heitink in het kader van de herindeling

dinsdag 19 februari 2008 21:17

Hieronder volgt de lezing, die in januari 2008 door wethouder Heitink is gehouden voor de commissievergaderingen van de Provinciale Staten Gelderland en Utrecht in het kader van de gemeentelijke herindeling.

Wie zijn wij?

De gemeente Scherpenzeel is een plattelandsgemeente met één kern. De gemeente telt ruim 9.000 inwoners en kent in verhouding redelijk wat industrie, m.n. transportbedrijven.

Het politiek landschap van Scherpenzeel bestaat uit 5 partijen. Bij verkiezingen is gebleken, dat het moeilijk is om voldoende kandidaten te vinden. Politieke handwerk vraagt steeds meer tijd en is veelal niet naast een fulltime-baan te combineren. Het wethouderschap is een parttime functie. De organisatie is kwetsbaar door zgn. “eenpitters”. De financiële situatie van de gemeente Scherpenzeel is goed.

De samenwerking met andere gemeenten in ViP is zowel beleidsmatig als op het bedrijfsmatige vlak mislukt.

De oplossing voor continuïteit op bestuurlijk, beleidsmatig en bedrijfsmatig vlak is opschalen tot een gemeente met 25.000 of meer inwoners. Deze stap moeten we nu nemen, omdat de gemeenten nog in een gezonde situatie verkeren.

Waarom fuseren met Woudenberg en Renswoude

De gemeente Scherpenzeel heeft zich uitgesproken voor een fusie met Renswoude en Woudenberg, omdat we drie vergelijkbare dorpen zijn. De gemeenten hebben dezelfde opgaven: een beheergemeente met aandacht voor het buitengebeid. Ook is de sociaal-culturele identiteit zeer vergelijkbaar.

Bovendien: als u op de kaart kijkt, dan ziet u dat de dorpen bijna één groot lintdorp zijn. Ook ziet u dat de dorpen met hun buitengebied een soort Groen Hart van de Vallei zijn, te midden van de oprukkende verstedelijking om ons heen.

De nieuwe gemeente heeft als belangrijke taak zorg voor het buitengebied en kan doorgroeien naar een gemeente van 30.000 inwoners, gelet op de aanwezige bouwpotentie.

Wat

De herindelingsplannen kennen een lange voorgeschiedenis. De gemeenteraad van Scherpenzeel acht nu de tijd rijp om het fusieproces aan te gaan en neemt hiervoor de verantwoordelijkheid. Daarom is de Arhi-procedure aangevraagd.

Wachten op een grote Valleigemeente en inmiddels shoppen bij de grotere buurgemeenten is niet realistisch, omdat een grote Valleigemeente niet binnen 10 jaar te vormen is. Bovendien zullen de grotere buurgemeenten niet zolang willen investeren in de kleinere gemeenten. Zij zullen voorstellen om te fuseren. Deze optie staat de gemeente Scherpenzeel in elk geval niet voor ogen.

Onze inzet is de vorming van een nieuwe RSW+-gemeente, juist gezien de verbondenheid van de dorpen zoals die er nu al is. Om dit te benadrukken heeft onze gemeenteraad daarover nog een motie aangenomen. Correctie van de provinciegrens lijkt een natuurlijk gegeven.

Tenslotte

Het lijkt alsof we hier met tegengestelde belangen staan, met name ten aanzien van Renswoude, maar niets is minder waar. We hebben nu reeds periodiek bestuurlijk overleg in een goede sfeer. Verder verricht de gemeente Scherpenzeel een aantal werkzaamheden voor Renswoude. Tot op heden zijn er steeds goede contacten geweest en hebben we respect voor elkaars handelen.

Kortom: de tijd is rijp om een vervolgstap te nemen.

Wethouder Heitink heeft tenslotte de commissie(s) met klem verzocht in te stemmen met het voorstel dat er nu ligt, en de commissies veel wijsheid toegewenst.