Zelfstandig Scherpenzeel?

Scherpenzeel I Barneveld.jpgdinsdag 16 juni 2020 19:43

Gemeentebelangen Scherpenzeel is overtuigd is van een toekomstbestendig, zelfstandig Scherpenzeel. Op een aantal zaken dat door GBS wordt gesteld in Dorp & Streek van deze week, reageren wij graag.

1. “Er wordt nog steeds meer spaargeld opzij gelegd dan dat we gebruiken. Ook in de toekomst.”

Dit klopt niet. Onze ‘spaarpot’, de algemene reserve, daalt de komende jaren in rap tempo tot onder het vereiste minimum. Het college stelt voor om op een later tijdstip hiervoor een oplossing te bedenken. De reserve Afval (voor onverwachte kosten van afvalverwerking) is leeg. En weer: Het college stelt voor om op een later moment hiervoor een oplossing te bedenken. Die aanvullingen zullen toch echt bij u, de inwoners van Scherpenzeel, vandaan moeten komen. GBS ‘gokt’ op extra inkomsten uit woningbouw. Inkomsten die onzeker, en deels ook niet realistisch zijn.

2. De lasten voor de inwoners zullen beperkt stijgen.” En een paar zinnen verderop: “De verwachting is dat bij alle gemeenten de lasten fors zullen gaan stijgen.”

Bij álle gemeenten: dus óók in Scherpenzeel. Door allerlei oorzaken, zoals de zorgkosten, corona, etc. Maar daar bóvenop komen voor Scherpenzeel nog de extra kosten van tenminste € 1,2 miljoen voor de extra ambtenaren. Los van de kostenstijging waar alle gemeenten mee te maken krijgen, gaat u in Scherpenzeel de komende jaren voor de extra ambtenaren al meer dan € 100 per jaar extra belasting betalen.

3. Zelfs de gevreesde bezuiniging op de bieb is bijna geheel van tafel."

In het plan wordt de bibliotheek nog steeds omgevormd tot een 'steunpunt' met zeer beperkte ruimte voor boeken. U moet uw boeken in de toekomst online uitzoeken en bestellen. Afhalen kan dan in 'de bieb'. Even lekker snuffelen tussen de boeken is er niet meer bij!

4. Maar nu zijn partijen 180 graden gedraaid onder invloed en grote druk van buitenaf (provincie, burgemeester).”

Er zijn ook partijen die op grond van onafhankelijk onderzoek, rapporten, ervaringen en ontwikkelingen, voortschrijdend inzicht ontwikkelen. Wij hebben altijd gezegd: zelfstandigheid is prettig, maar wij zoeken naar wat het beste is voor onze inwoners en bedrijven. Wij zijn overtuigd dat zelfstandigheid naar de toekomst toe niet langer houdbaar is. Om tot dit inzicht te komen was geen druk van welke partij dan ook nodig.

5. Denkt u dat Barneveld ieder jaar 4 ton gaat uitgeven aan de Breehoek en 2 ton ana de bibliotheek.”

Er wordt angst gezaaid voor Barneveld. Barneveld heeft haar kernenbeleid prima in orde. De voorzieningen in dorpen als Voorthuizen en Kootwijkerbroek doen niet onder voor die in Scherpenzeel. Daarnaast heeft het college tot nu toe elk constructief gesprek met Barneveld afgehouden. Uit de informatie die wij hebben ingewonnen, blijkt dat Barneveld van harte bereid is het voorzieningenniveau in Scherpenzeel in stand te houden.

6. “Een gemeentesecretaris (in Barneveld) die opstapt”

Met deze opmerking suggereert GBS dat er van alles aan de hand zal zijn in Barneveld. Helaas verzuimt GBS om deze gemeentesecretaris te vragen waaróm hij precies opstapt. Dat blijkt om zuiver persoonlijke redenen te zijn. Wij vinden het zeer ongepast dat GBS hier op deze manier over spreekt, en hebben hen om een rectificatie van dit statement gevraagd. Dit wordt geweigerd.

7. “Omdat we zelf willen bepalen hoe we de centen van onze inwoners inzetten”

Wilt u dat uw geld wordt ingezet voor een adviseur, als zijn advies vervolgens terzijde wordt geschoven? Wilt u dat uw geld wordt ingezet voor extra ambtenaren, terwijl dat onnodig is als we samen gaan met Barneveld? Wilt u dat uw geld wordt ingezet voor een dure lobbyist van twijfelachtig allooi, de ‘gemeentebelangen’ in Den Haag te gaan behartigen?

Als u nu denkt: wellicht is een herindeling nog zo gek niet, zonder extra kosten, zonder belastingverhoging (Barneveldse Krant: ‘Lokale lasten Barneveld in 2021 niet omhoog’), zonder al ons groen vol te bouwen met 1.000 extra woningen, en zonder een nog steeds onzekere toekomst… Laat dan ook uw stem horen in de enquête die binnenkort wordt gehouden!

Reacties op 'Zelfstandig Scherpenzeel?'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.