Veiligheid in Scherpenzeel

vrijdag 26 februari 2010 14:13

De gemeenteraad heeft onlangs het “Integraal gemeentelijk Veiligheidsplan 2010-2012" vastgesteld. In dat plan wordt aangegeven op welke terreinen veiligheid een rol speelt. Doelstelling is om de veiligheid in ons dorp te verbeteren en om het gevoel van veiligheid bij onze burgers te vergroten. De fractie van de ChristenUnie heeft met dit plan ingestemd.

Speerpunten

Het voert te ver om op deze plaats het gehele veiligheidsplan toe te lichten. Bij de behandeling van de begroting heeft de raad een aantal speerpunten vastgesteld. Dit zijn:

• Verbeteren van de verkeersveiligheid en het verkeersgedrag. Daarbij gaat het vooral om snelheidsovertredingen, met name in de bebouwde kom, fout parkeren en het voeren van verlichting, met name bij (brom)fietsers. Op verzoek van inwoners worden soms gericht acties ondernomen door politie en opsporingsambtenaren.
  • Bestrijding van vernielingen. Met name in de openbare ruimte wordt er veel vernield, vooral in de weekenden. Zelden of nooit doen burgers daarvan aangifte. Wanneer daders bekend zijn zal de gemeente de schade verhalen.
  • Stimuleren van een rustig verloop van de jaarwisseling. De gemeente zet, samen met o.a. de politie, in op preventie in de aanloop naar de oudejaarsnacht.
  • Terugdringen van het alcoholgebruik onder jongeren. Scherpenzeel is in regionaal verband trekker van het project “Alcohol & Jongeren”. Eén van de onderdelen is om de verkrijgbaarheid van alcohol door jongeren in horeca en winkels tegen te gaan.
  • Controle en handhaving van de openingstijden in de horeca en sportkantines. In 2010 worden alle horecagelegenheden en sportkantines gecontroleerd.
  • Handhaven van verleende vergunningen. De gemeente legt een accent bij de vergunningen op het gebied van bouwen, milieu en horeca.

Controle door de raad

Het college van B&W, met als belangrijkste portefeuillehouder de burgemeester, zal regelmatig aan de raad rapporteren hoe de ontwikkelingen zijn. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij de bespreking van de veiligheidsmonitor, de milieurapportages, de begroting en bij allerlei voortgangsrapportages, De fractie van de ChristenUnie heeft ervoor gepleit om in het veiligheidsplan effect- en prestatie-indicatoren op te nemen. Met behulp daarvan kan de ontwikkeling in de loop van de tijd worden gevolgd. Voorbeelden zijn het aantal inbraken, het aantal parkeerbonnen, het aantal handhavingszaken betreffende bouw- en milieuvergunningen, etc. Het college heeft bij monde van de burgemeester toegezegd dat de raad over die informatie kan beschikken.

Tonnis van Dijk, 25 februari 2010