Algemene beschouwing 2009

zaterdag 27 juni 2009 17:47

Algemene beschouwingen 2009

In de raadsvergadering van 25 juni 2009 was het belangrijkste agendapunt de Kadernota 2010-2013. De Kadernota is opgesteld door het College van B&W en geeft de belangrijkste beleidsvoornemens voor de komende jaren weer. Deze kadernota liet in financiële zin een negatief begrotingssaldo zien voor 2010 en 2011 en een positief saldo voor 2012 en 2013. Echter, daarbij was rekening gehouden met een extra verhoging van de onroerendzaakbelasting (OZB) van 6% per jaar. Vervolgens kwam er tussen het opstellen van de kadernota en het behandelen ervan in de raadsvergadering een bericht van de centrale overheid dat de gemeente voor de komende jaren een beduidend lagere uitkering zou krijgen uit het Gemeentefonds. Dit loopt op tot een nadeel van meer dan twee ton in 2013 en is een gevolg van de verslechterende economische situatie in Nederland. Daardoor komt ook de begroting van Scherpenzeel ernstig onder druk te staan.

Alle raadsfracties waren derhalve van mening dat er bezuinigd moet worden en dat de lasten voor de burger niet zwaarder mogen worden. Alleen de inflatiecorrectie zou doorberekend mogen worden in de OZB. Die boodschap is het College van B&W dan ook meegegeven voor het opstellen van de begroting voor 2010. Vrijwel alle fracties gaven ook suggesties op welke onderdelen een besparing doorgevoerd zou kunnen worden. In bijgaand document is de bijdrage van de fractie van de ChristenUnie aan de algemene beschouwingen beschreven. Ook daarin zit een groot aantal bezuinigingsvoorstellen opgenomen. Het standpunt van de ChristenUnie ten aanzien van de lasten voor de burger is dat de som van de OZB, de rioolrechten en de afvalstoffenheffing niet meer mag stijgen dan de inflatiecorrectie. Deze drie posten zijn namelijk de directe lasten voor de burger.

Tonnis van Dijk

De volledige tekst van de algemene beschouwingen (pdf-file) kunt u hier donloaden.