Gezellige en leerzame dag in Den Haag

Foto (1)zaterdag 13 juni 2009 19:00

Gezellige en leerzame dag in Den Haag

De leden van de ChristenUnie vormen een club van vrienden, dat bleek wel op de jaarlijkse Vriendendag. Vooral de grote betrokkenheid tussen fractie en achterban komt op die dag naar voren. De gemoedelijke sfeer, open houding en interessante workshops zijn de ingrediënten van een geslaagde ontmoeting.

De Vriendendag biedt een ieder wat hij wil, een greep uit de workshops: Bestuurders krijgen tips over communicatiestrategieën, raadsleden laten hun debatvaardigheden bijspijkeren, (nieuwe) leden leren hun kansen in de partij kennen,er is  een kinderprogramma  en rondleidingen. Met name het laatste trok veel publiek, onder meer de kunsttour. “Toen ik met de voorbereiding bezig was realiseerde ik me weer eens in wat voor prachtig, bijzonder gebouw we eigenlijk werken." Aldus Ed Anker, Tweede Kamerlid voor de CU. En dat zullen alle gasten na de kunsttour beamen.

Het hoogtepunt van de Vriendendag is het traditionele Vragenuurtje. Dé gelegenheid voor de mensen om te vragen wat je altijd al had willen vragen. Ook dit keer krijgen de fractieleden allerhande vragen voorgeschoteld. Variërend van: “Hoe gaan we om met de PVV?” tot “Waarom zijn er zulke saaie kinderprogramma’s op Nederland 3?” Arie Slob en zijn collega’s beantwoorden alle vragen met evenveel toewijding, onder toeziend oog van Leen van Dijke, die de voorzittershamer hanteert.

De Vriendendag maakt eens te meer duidelijk dat de politiek geen ver van je bed show is. Alle ministers, fractieleden en medewerkers laten zich makkelijk benaderen en geven goede uitleg over het werk dat ze voor ons doen. Eén van de Woudenbergse leden en haar dochter: “We hebben allebei genoten van de Vriendendag!”

Marieke Hoogenraad
Tineke van de Peut