Motie duurzaamheidsmaatregelen legesvrij

Huis in Aanbouw.jpgdinsdag 18 december 2018 12:11

Als je een huis wilt bouwen, betaal je leges voor het verkrijgen van de benodigde vergunningen. De hoogte hiervan wordt berekend als percentage van de totale bouwsom van de woning. Als je duurzaam bouwt, zijn de bouwkosten hoger door toepassing van bijvoorbeeld een warmtepomp of zonnepanelen. Dat betekent dat het bedrag aan leges (een percentage van de bouwkosten) ook hoger wordt. Dat is bepaald geen stimulans voor onze inwoners om deze dure maatregelen toe te passen.
Wij dienden in de raadsvergadering een motie in, om de leges niet te berekenen over de kosten van deze duurzaamheidsmaatregelen.
De wethouder gaf aan dat dit voorstel een gat zou slaan in de begroting. De gemeente heeft zich al rijk gerekend betreffende de bouwleges. De inkomsten hiervan zijn namelijk al geprognotiseerd op een hoger niveau, uitgaande van de hogere bouwkosten. Daarnaast wordt er gewerkt aan een kadernota Duurzaamheid. De wethouder gaf aan dat dit punt daarin wellicht een plaats kan krijgen.
Alleen PRO Scherpenzeel (en wijzelf natuurlijk) stemde voor deze motie. Hij is dus niet aangenomen. Wij kijken uit naar de genoemde kadernota Duurzaamheid, en zullen kritisch volgen of daarin maatregelen worden aangekondigd die onze inwoners stimuleren om duurzaamheidsmaatregelen te treffen.

Reacties op 'Motie duurzaamheidsmaatregelen legesvrij'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.