Financiele beschouwing d.d. 13 November 2008

donderdag 04 december 2008 19:02

1.Inleiding

Mw. de voorzitter,
Er is sinds wij de algemene beschouwingen hielden op 26 juni jl. heel wat gebeurd op het plaatselijke politieke toneel. Er is een breuk ontstaan in de CDA-fractie en vervolgens is door vier partijen gezamenlijk een nieuw coalitieakkoord opgesteld. Begin september is vervolgens een nieuw college gekozen. Dat college heeft de nu voorliggende programmabegroting opgesteld en de fractie van de ChristenUnie wil hen daarmee complimenteren. Die complimenten gelden overigens ook voor de ambtelijke ondersteuning, want zonder hen was u dit niet gelukt! De beleidsvoornemens uit de kadernota zijn in deze begroting verwerkt en het is zowaar ook nog gelukt om de begroting meerjarig sluitend te krijgen.

 

2.Programmabegroting, algemeen

In het coalitieakkoord is uitgesproken dat wij een gedegen financieel beleid wensen. Gezien het gepresenteerde meerjarenperspectief lijkt het college daarin geslaagd. Aan de tabel die de verschillen met de kadernota aangeeft kunnen we echter zien dat een klein positief saldo van ruim 21.000 Euro, zo maar kan omslaan in een negatief saldo. Met name een kleine aanpassing in de salariskosten hakt er meteen flink in. We hebben dit ook gezien aan de eerste bestuursrapportage en we schatten in dat ook een flinke aanvulling op de salariskosten, met name door inhuur van externe mensen, nodig zal zijn bij de tweede Burap. U geeft dat reeds aan in het memo van 9 oktober jl. In datzelfde memo geeft u aan dat nog enkele andere negatieve effecten op de exploitatie te verwachten zijn, zoals de hogere inflatie en de verminderde economische groei. U stelt daarom ook voor om de extra middelen die op basis van de septembercirculaire beschikbaar komen te reserveren totdat de kadernota 2010-2013 volgend jaar wordt gepresenteerd. Dat betekent dat in de voorliggende begroting nauwelijks meer ruimte zit om verdere uitgaven te doen.
In de tweede alinea van het onderdeel "Aanbieding programmabegroting 2009-2012" geeft u echter aan dat enkele onderdelen van het coalitieakkoord op korte termijn verder zullen worden uitgewerkt. U noemt daarbij het versneld realiseren van woningbouwprojecten en het verbeteren van het onderhoud van het openbaar groen. Onze fractie is het daar van harte mee eens, maar is benieuwd uit welke pot dit dan wordt gefinancierd. Dat horen wij dan wel als het college met haar voorstellen bij de raad komt.

 

3.De financiële positie van de gemeente

Mw. de voorzitter,
Vorige week maandag hoorden wij van de IPC dat de financiële reserves van Scherpenzeel de hoogste zijn van de drie RSW-gemeenten. Of dat ook nog zo is nadat ons nieuwe Kulturhus is betaald is echter de vraag. Voor een deel krijgen we dan grond van de ‘oude' Heijhorst' in ons bezit, maar of de waarde daarvan te zijner tijd de beoogde 2 miljoen is wagen wij te betwijfelen.
Een tweede punt van zorg is de 2,3 miljoen die in 2005 bij de IJslandse Kaupthing Investment Bank is geparkeerd. Wij beseffen wel dat het college in deze geen blaam treft, maar wij realiseren ons ook dat we als raad de ontstane situatie goed moeten analyseren en eventueel ons treasurystatuut moeten aanpassen. Ook de wijze en het tijdstip waarop onze financiële adviseurs, in casu BNG Capital Management, de gemeente heeft geïnformeerd en geadviseerd moet daarbij onder de (juridische) loep worden genomen. Een verdere suggestie is dat, om de raad te informeren, in het vervolg in de paragraaf financiering een overzicht wordt opgenomen waar en in welk type beleggingen onze gemeente haar reserves heeft uitgezet.

 

De programma's

Bij deze financiële beschouwingen gaan we niet opnieuw uitgebreid in op de programma's. Wel; willen we enkele opmerkingen plaatsen en wensen noemen.

Bij het programma Verkeer en vervoer staat bij "Wat gaan we doen" genoemd: "Een aangepaste versie van het verkeerscirculatieplan evenals een uitvoeringsprogramma opstellen". Dit is een voornemen wat al langere tijd bestaat, maar waarbij blijkbaar de durf ontbreekt om beslissingen te nemen. De fractie van de ChristenUnie wil deze zin benadrukken en gaat ervan uit dat in 2009 daadwerkelijk op dit gebied knopen worden doorgehakt. Kan het college dat toezeggen?

Onze fractie is uitermate benieuwd naar de uitkomsten van het nadere onderzoek dat wordt uitgevoerd m.b.t. de huisvesting van de "Viermaster" scholen, want die huisvesting is een knelpunt. In zijn algemeenheid is de wens van de fractie van de ChristenUnie dat alle scholen in Scherpenzeel een adequate en functionele huisvesting hebben. Voor de Viermaster scholen betekent dat in onze optiek dat zo snel mogelijk moet worden gekomen tot de nieuwbouw van tenminste één school.

Een kort woord nog over de voortgang van de RSW-procedure. Onze fractie gaat ervan uit dat Provinciale Staten van Gelderland en Utrecht het besluit nemen tot vorming van een RSW-gemeente. Het is onze oprechte wens dat dan zo spoedig mogelijk gekomen wordt tot een constructieve samenwerking tussen de drie gemeenten om de vorming van een nieuwe gemeente voor te bereiden.

Wat voor onze fractie een punt van zorg is of alles wat aan plannen en voorstellen in de pijplijn zit plus alles wat in deze begroting wordt aangekondigd met onze huidige personeelsbezetting en capaciteit kan worden uitgevoerd. Het lijkt ons van belang nog eens kritisch naar de langetermijnagenda te kijken, daarbij per sector prioriteiten te stellen en uit te gaan van een realistische planning en niet alleen van een gewenste planning.

 

Afsluiting

Tenslotte, mw. de voorzitter, hoopt de fractie van de ChristenUnie ook in de komende periode, met dit college en met de andere fracties in de raad op een positieve en constructieve manier te kunnen samenwerken. Wij willen dat doen indachtig een spreuk die vroeger in veel huiskamers aan de muur hing: "Aan 's Heren zegen is het al gelegen". Wij wensen alle ambtsdragers in onze gemeente, college, raad en ambtenaren, bij hun werkzaamheden die onmisbare zegen toe.


Namens de fractie van de ChristenUnie:
T.A. van Dijk
W. van de Kleut

 

Labels

« Terug